Pszichológiai tevékenység

Pszichológiai ellátás
2010/2011-es tanév
Lélekfa„Semmi nem olyan sajátos, mint egy-egy ember jelleme.
Mikor érdeklődésünk eljut
a világ dolgainak szemlélése közben
az emberi jellem ismeretéhez,
egyszerre úgy érezzük,
ez volt igazi feladatunk az életben.
Minden más, amit megismertünk,
csak ismereteinket gazdagította.
De lelkünk csak a jellemek ismeretétől lesz gazdagabb."
[Márai Sándor]

 

Szeptember, október hónapban nyolc osztályban, tanulócsoportban tettem óralátogatást, ahol megfigyeltem a problémásnak ítélt tanulók viselkedését. Ezt követően az osztályfőnökökkel, osztályban tanító nevelőkkel a felmerülő problémákat megbeszélve került sor a segítségre szoruló gyermekek diagnosztizálására, támogató beszélgetésbe való bevonására, szülők behívására.

Fontosnak tartom az óralátogatásokat, az osztályon belüli interakciók, erőviszonyok feltérképezését, illetve a gyermekek megfigyelését kötetlen helyzetekben (szünetekben, ünnepségeken, sportversenyeken), mert ezek azok a szituációk, melyek rávilágíthatnak az adott gyermek társai között betöltött helyére.

Az iskolai gyermekcsoportokban elfoglalt hátrányos pozíció is lehet teljesítménybeli és magatartásproblémák forrása - a segítségnyújtás, a korrekciók egyik fajtáját képezheti, ha igyekszünk befolyásolni, megváltoztatni a csoportban uralkodó viszonyokat és normákat.

A tanulók problémái sokszor a nem kielégítő otthoni környezetben, szociális hátrányokban gyökereznek. Ilyen esetekben a gyermek-és ifjúságvédelmi felelőssel együttműködve, családsegítőkkel konzultálva, a szülők aktív bevonásával próbálunk közösen segíteni.

A félév során 20 gyermek részesült folyamatos egyéni ellátásban, heti, illetve kétheti rendszerességgel. Leggyakoribb ok: szorongás, teljesítménycsökkenés, iskolakerülés, beilleszkedési nehézség, deviáns magatartás.

Nagyon népszerű a „Kamasz-panasz” elnevezésű serdülő konzultáció >> ezen a foglalkozáson bármelyik gyermek részt vehet, akinek iskolai tanulással, családdal, barátokkal kapcsolatos problémája van. Sok gyermek szenved válással kialakult új helyzettől, valamint az elhanyagoltság vagy a szülők alkoholizmusa miatt. Nagyon nagy az igény a tanulók részéről az odafigyelésre, sokszor egyszerűen csak azt szeretnék, hogy őket is meghallgassa valaki.

A tanulásban akadályozott tagozaton

Az értelmileg akadályozott tagozaton

Igény szerint rendhagyó osztályfőnöki órát tartok. A téma változó: közösségépítéstől kezdve lehet egészségmegőrzéssel, egészségfejlesztéssel kapcsolatos felvilágosító és preventív jellegű.

Az előző évek gyakorlatához híven heti egy órában szülői fogadóórát tartok, melyen minden szülőt szívesen látok, akinek gyermekével kapcsolatban nevelési problémája van. Örömmel tapasztalom, hogy a szülők évről-évre növekvő számban fordulnak hozzám bizalommal - tanácsot kérnek, ha elakadnak egy-egy élethelyzetben.

A kollégáknak esetmegbeszélő, problémafókuszú egyéni, vagy kiscsoportos időpontot biztosítok. Hatékonynak érzem, az esetmegbeszéléseket, a pedagógusokkal folytatott konzultációt, melynek során a közös problémamegoldó folyamatban új szempontokat tudunk kialakítani a nevelési helyzet befolyásolására. A pszicho-faliújságon a fejlődés- és személyiséglélektan tárgyköréből kínálok olvasnivalót a kollégáknak.

Jól és hatékonyan csak összefogva, egymás munkáját segítve tudunk dolgozni. A cél közös: hatékony munkavégzés, tanítás, és a hétköznapok jobbá tétele minden gyermek számára.

2017. június
ke sz cs sz va
22---1234
23567891011
2412131415161718
2519202122232425
262627282930--

Hasznos linkek

55 év - 55 program

Iskolai eszközkölcsönző

Könyvtárunk honlapja

Liget Úti Iskola bemutatkozó filmje (videó)

Segítő szolgálatok a szolnoki iskolákban! (videó)


&

© OGP-WebStúdió