Iskolapszichológiai ellátás
Az iskolapszichológusi munka alapvető célja, hogy az iskola nevelő-oktató munkáját segítse, hatékonyságát növelje. Az iskolával együtt azt szolgálja, hogy a gyermekek belső lehetőségeiket - egyéni és társadalmi szempontból egyaránt- az adott körülmények között optimálisan képesek legyenek realizálni, személyiségük formálódjon, és fejlődjön az oktatás-nevelés folyamán. Amikor ebben az értelemben a tanulók alapvető és perspektivikus érdekeit képviseljük, akkor hozzájárulunk a nevelési célok konkretizálásához, rugalmasan és toleránsan a belső adottságokhoz igazodó érvényesítéséhez.
Szakmai munkánkat érdemes rendszerszemléletben, a gyermek- szülő- pedagógus közös mezőben végezni. Feladatom elsősorban a primer prevenció területén van, munkámmal közvetett és közvetlen módon segítve a gyermekek személyiségfejlődését, kognitív és érzelmi fejlődésük biztonságát a neveléslélektani és a szociálpszichológiai eszközrendszer kompetenciahatárain belül.
Munkaformák |
Tevékenységek |
Osztályokkal |
Első osztályosok megismerése |
|
Óralátogatás |
|
Rendhagyó osztályfőnöki óra |
|
Képességfelmérés, Diagnosztizálás |
Tanárokkal |
Tanári konzultáció |
Szülőkkel |
Szülői fogadóóra |
|
Szülő csoport |
Egyéni foglalkozások |
Kamasz-panasz fogadóóra |
|
Segítő beszélgetés |
|
4 üléses serdülő konzultáció |
Csoportok Tan.a k. |
Szorongásoldó-zenés festő csoport |
|
Mandala csoport |
|
Önismereti csoport |
|
Szociális-képesség fejlesztő csoport |
Csoportok/ Ért.ak. |
Serdülőklub |
|
Szociális-képesség fejlesztő csoport- babzsákos foglalkozás |
|
|
|
|
„Sosem az előttünk álló kihívások jelentik a valódi problémát. A probléma az, ha nem hisszük el, hogy le tudjuk küzdeni ezeket. A kétségeink, démonaink, korlátaink legyőzésének kulcsa, ha bizonyosak vagyunk benne, hogy azt tesszük, amit kell. Ha bizonyosság van bennünk, akkor nemcsak képesek vagyunk rá, hanem meg is csináljuk.” /Yehuda Berg/
1. Fontos szerepe van a tanári konzultációknak. Az esélyegyenlőség és a differenciált egyéni bánásmód az iskola mindennapjaiban a pszichológus, és a pedagógus szoros együttműködésében tud megvalósulni. Ha – a tantestülettel, iskola igazgatójával jó a kapcsolat- gyors a jelzés, lehetőség van a probléma kezdetén beavatkozni, a gyermeknél jelentkező tünetet az iskola, az otthoni környezet kontextusában felfogni, kezeléséhez a megfelelő feltételeket megkeresni. Szükség esetén a gyermekvédelmi felelőssel együttműködve. Így az intervencióval – szerencsés esetben…- megakadályozható a probléma elmélyülése. A pedagógusokkal végzett konzultációk, esetmegbeszélések célorientáltak és véleményem szerint hatékonynak mondhatók. A több éve fennálló, főként familiáris helyzetet érintő esetek nem változnak egyik napról a másikra, de itt be kell látnunk, hogy a probléma sem új keletű- ezért a megoldása is többszereplős és hosszú időt vesz igénybe. Ilyenkor együtt gondolkodunk a gyermekvédelmi felelőssel, iskolavezetéssel, kollégákkal és a közös problémamegoldó folyamatban új szempontokat próbálunk kialakítani a nevelési helyzet befolyásolására.
2. Szülői konzultációk A problémák hátterében sajnos gyakran otthoni nevelési problémák, fizikai és érzelmi elhanyagolás áll, ami sokszor a sérült gyermek el nem fogadásából és ennek kompenzációjából adódik. Fontosnak tartom a szülők szülői szerepükben való megerősítését, felelősségük visszaadását a gyermekük nevelését illetően.
Szülőcsoport Havi rendszerességgel. Lehet tematikus, vagy adott célcsoportra irányuló/ pl. autista gyermekek szüleinek/ Cél lehet teret nyújtani a hasonló problémával küzdő szülők számára, hogy egymással megismerkedjenek, megoszthassák érzéseiket, örömeiket, bánataikat- megtapasztalják, hogy nincsenek egyedül a nehézségeikkel.
3.Óralátogatás- ahol megfigyelhető a tanulók viselkedése, motivációja. Ezt követően az osztályfőnökökkel megbeszélve – a felmerülő problémákat – kerül sor a segítségre szoruló gyermekek diagnosztizálására, segítő beszélgetésbe való bevonására, szülők behívására. Fontosnak tartom az óralátogatást, illetve a gyermekek megfigyelését kötetlen helyzetekben: szünetekben, ünnepségeken, versenyeken, mert ez gyakran rávilágíthat az adott gyermek normaszegő viselkedését kiváltó okokra, illetve megszüntetésének lehetséges módjára.
Sok gyereknél tapasztalható a motiválatlanság. A sérült gyermek személyiségfejlődést nehezítő sajátossága a cselekvési késztetések, az akarati tulajdonságok gyengesége. Ezt az állapotot ösztöngyengeségnek nevezzük, amely a fejlődés során ért számos frusztráló és csalódást okozó tapasztalat hatására kifejezettebbé válik: a szorongások, félelmek, a meg nem értettség tovább gyengítik az akadályok leküzdhetőségét. A gyógypedagógiai nevelésnek és a pszichológiai ellátásnak erősítenie kell e nehézségek dacára a gyerekek önbizalmát, bátorságát. Ha sikerül a szociális neveléssel és oktatással az elvesztett önbizalom visszaállítása, újra fel lehet éleszteni a motivációt és a frusztráló helyzetek megoldásának képességét.
4. Rendhagyó osztályfőnöki óra- egyeztetve az osztályfőnökkel. A téma változhat: lehet egészségmegőrzéssel- , konfliktuskezeléssel kapcsolatos; közösségépítő, felvilágosító és preventív jellegű is. Integrációban a fókusz lehet egymás elfogadása, a másságban rejlő erő: ”sokfélék vagyunk és mindenki másban jó” . Ezek az órák egyben lehetőséget teremtenek az iskolapszichológus jobb megismerésére, bizalom kiépítésére is.
5. Egyéni foglalkozások Első lépés a gyermek megismerése: áttanulmányozni a szakértői véleményt, képesség vizsgálat, rajztesztek, bábok… Tisztában kell lennünk azzal, mit és hogyan ért meg a gyermek, milyen csatornát preferál a kommunikációban.
Szükség esetén továbbutalás gyermekpszichiátriai, illetve neurológiai vizsgálatra, kivizsgálásra. Ehhez megfelelő kapcsolatrendszer kialakítása.
6. Csoportos foglalkozások
Csontosné Csécsey Magdolna
krízis szakirányú tanácsadó szakpszichológus,
gyógypedagógus, tanár
2021. április | |||||||
hé | ke | sz | cs | pé | sz | va | |
13 | - | - | - | 1 | 2 | 3 | 4 |
14 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
15 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
16 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
17 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | - | - |