Készségfejlesztő iskola
A készségfejlesztő iskola általános célkitűzései
- Az értelmileg akadályozott tanulók szocializációjának segítése, a munkavégzéshez szükséges kötöttségek, szabályok interiorizált elsajátíttatása, a későbbi rehabilitációs illetve védett munkahelyeken történő munkavégzés képességének elősegítésére.
- Olyan egyszerű gyakorlati tevékenységek alapjainak elsajátíttatása, ami a rehabilitációs és védett munkahelyek legtöbbjében megtalálható.
- Felkészítés a családi körben is végezhető egyszerű betanulást igénylő munkafolyamat végzésére, ami a fogyatékos ember teljesebb életét, a társadalomban és a termelőmunkában való részvételét, ezzel együtt részleges társadalmi habilitációját és rehabilitációját segíti elő.
- Felkészítés arra, hogy irányítással egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatokat elvégezzen Támogatott Foglalkoztatás keretein belül.
- Váljon alkalmassá a huzamosabb, kitartó munkavégzésre.
A képzés speciális sajátosságai
- Minimális elméleti ismeretet igénylő tevékenység elsősorban tevékenységbe ágyazott ismeretszerzéssel történő elsajátíttatása.
- Folyamatos szoktatás a termelőmunkában megszokott munkaidő szerinti terheléshez, figyelembe véve az értelmileg akadályozott személyiség tűrőképességét és az egyes sajátos nevelési igényű fiatalok egyéni terhelhetőségét.
- Az alapfokú iskolában megszerzett ismeretek lehetséges szinten tartása, fejlesztése.
- Az egyéni képességek figyelembe vételével történő differenciált fejlesztés.
- A gyógypedagógiai irányelvek szerinti korrektív, kompenzáló és rehabilitációs célú fejlesztés gyógypedagógus irányításával és a nevelőmunkát segítő szakember aktív részvételével.
- Munkavégzéshez szükséges alapvető szakmai ismeretek elsajátíttatása.
9-10. évfolyam: Előkészítő évfolyamok
Ezen a két évfolyamon a tanuló bővítve az általános iskolában megszerzett műveltségi és praktikus ismereteket felkészül a gyakorlati évfolyamok tevékenységeire. Megismerkedik az intézményben elsajátítható gyakorlati modulokkal.
11-12.évfolyam: Önálló életvezetésre felkészítés
Célja olyan készségek kialakítása, amelyek a mindennapi élet gyakorlati készségeinek használatával képessé teszik a tanulókat kiscsoportos lakóotthonban vagy önálló lakrész birtokában, napköziben való foglalkoztatással illetve védőmunkahelyi munkával, személyre szabott feltételekkel viszonylag önálló életet élni.
A készségfejlesztő speciális szakiskolában az OM által elfogadott szakképzési modulok alapján folyik a képzés.
A szakképzések megnevezése
- Papírtermék készítő
- Parkápoló
- Számítástechnikai alapismeretek
- Szövött tárgy készítő
- Háztartástan
- Mézes kalács - sütő
- Udvaros
A beszámolás rendje a szakmai ismeretek megszerzéséről
Gyakorlati vizsga modulonként történik. A követelmények elsajátításáról a képzési folyamat során megszerzett tudása alapján adnak számot a végzős tanulók a készségfejlesztő iskolai munkaközösség által összeállított vizsga és beszámoltatási tematika alapján. Szövés modul esetében a végzés évében a gyakorlati tevékenység során önállóan elkészített munkadarab minősége is beszámít az értékelésbe. A minősítést az oktató team végzi. Az értelmileg akadályozott tanuló korlátai miatt írásbeli és szóbeli elméleti vizsgát tenni nem képes, ezért csak gyakorlati vizsgát tesz.
A képzésről kiadott bizonyítvány:
Vizsgabizonyítvány:
- Az intézmény nevelőtestülete által elfogadott modulok és almodulok eredményeit tartalmazó tanúsítvány.
- A képző intézmény minősíti a végzett tanuló gyakorlati felkészültségét.
- A képzés befejeztével a minősítést a bizonyítvány jegyzet rovatába vezetjük be.