Határtalanul - HAT-19-03-2019

Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak

Pályázati kategória kódja: HAT-19-03

A pályázat célja határon túli kirándulások támogatása a Magyarország határain kívül élő magyarság megismerése és a magyarországi és a külhoni magyar fiatalok közti kapcsolatok kialakítása, illetve erősítése céljából.

A Bethlen Gábor Alap Bizottságának 47/2019. (05.29.) számú határozata alapján, a HAT/19/2019 iktatószámú támogatói okirat értelmében a készségfejlesztő iskolánk 1 571 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült a „Lépjük át határainkat- Barangolás Székelyföldön”c. nevezetesen a Liget Úti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Iskola tanulmányi kirándulása ”, mint támogatási cél megvalósítása érdekében.

Intézményünk a Határtalan program során öt napos kirándulást szervezett a készségfejlesztő iskola tanulói számára Erdélybe. A tagozat minden osztályából volt résztvevője az utazásnak, sok tanulónak ez volt az első látogatása Erdélybe/külföldre. A tervben leírt programok sikeresen megvalósultak, az időjárás miatt csupán időrendi változtatásra volt szükség.

Az első napon (augusztus 2-án) Szarvason, az I. világháborús emlékműnél álltunk meg először, ahol a Turul madár szobrához kapcsolódóan kitértünk a Hargitán történő későbbi koszorúzásra is. A zökkenőmentes határátlépés – melynek komolyságát átérezve a fiatalok nagyon fegyelmezetten viseltek – után megálltunk a Király-hágónál, és a Sebes Kőrös forrásánál. A tervezettek szerint érkeztünk meg a szálláshelyünkre, amely Szentegyházán, az Emőke Panzióban volt, ahol a házigazdáink nagy szeretettel fogadtak minket. Az esti érkezés miatt a szobák elfoglalására csak a vacsora után került sor.

Augusztus 3-án a reggelit követően indultunk a Madarasi Hargitára, ahová traktorral szállították fel a csapatot. A tanulók amellett, hogy nagyon élvezték az utazás ezen formáját, számos természeti szépséget csodálhattak meg a felfele vezető úton. Rövid időre megálltunk egy forrásnál, amelynek a vizét meg lehetett kóstolni. Az út utolsó szakaszát gyalogosan tettük meg. Néhány tanuló számára a hegycsúcsra való feljutás fizikailag túlságosan megterhelő lett volna, ezért a velük maradó pedagógus addig kísérte őket, amíg azt állóképességük megengedte. A Madarasi-Hargita a határon túli és az Anyaországban élő magyarok legszentebb helye, és sokfelől érkező magyar látogatóval találkoztunk. Néhányukkal a fiatalok szóba is elegyedtek, például feltűnt számukra az a felvidéki magyarokból álló kiránduló csoport, akik magyar, felvidéki és székelyföldi zászlót is vittek magukkal. A hegytetőn a kilátás mellett a tanulók megcsodálták a kopjafákat és közösen elhelyeztük koszorúnkat a Turul szobornál, ezzel is erősítve a nemzeti összetartozás érzését. A traktoros visszaút előtt a gyalogtúra teljesítésének „jutalmaként” palacsintát fogyasztottunk el.

Szerdán került sor a leghosszabb utazásra a program során. A reggelit követően indultunk el Zeteváraljára, ahol a hídon átgyalogolva alkalmunk nyílt a víztározó megfigyelésére, itt jó alkalom nyílt a tanórán tanultak természetes környezetben történő megfigyelésére is. Következő úti célként a Hagymás-hegységben található Békás-szorosnál álltunk meg, hogy az út mentén végig sétálva a fiatalok testközelből is megcsodálhassák ezt a tektonikus eredetű szurdokvölgyet, mely látványosan mutatja be a természet tájformáló erejét. A gigantikus sziklafalak megdöbbentették a tanulókat. Végül a Gyilkos-tónál is látogatást tettünk, és felelevenítettük a hozzá kapcsolódó legendát is. A tájban való gyönyörködés mellett, a tó mellett üldögélve eredeti erdélyi parázs felett sütött kürtőskalácsot ettünk.

A negyedik nap úticélja Parajd volt, ahol busszal utaztunk le a sóbánya mélyébe. A lélegzetelállító látvány és atmoszféra nagy hatással volt a tanulókra, különleges természeti képződményt vizsgálhattak meg közelről, a barlangban lévő kiállítási tárgyak pedig képet adtak számukra a bányászatról. Ezt követően megálltunk Korondon, ahol a fiatalok a helyi kézművesek termékeivel ismerkedhettek meg és vásárolhattak maguknak és szeretteiknek apró ajándékokat. A nap utolsó úticéljaként Csíkszeredán tekintettük meg a Csíksomlyói kegytemplom és kolostort, és az annak helyt adó Könnyező Mária-kegyszobrot, majd elsétáltunk a Hármas halom oltárhoz és alkalmunk nyílt a borvíz megkóstolására is. Út közben megálltunk a Szent Anna Speciális Iskola előtt, ahol az eredeti tervek szerint közös programunk lett volna a iskola tanulóival, de sajnos a pandémia miatt ezen a kiránduláson meghiúsult.

A kirándulásokból visszaérkezve a fiatalok szívesen töltötték idejüket a panzió udvarán, sokat beszélgettek, fociztak, bicikliztek. A nap zárása során a közös vacsorák alatt a tanulók elmesélték, hogy a kirándulások melyik része tetszett nekik a legjobban, megoszthatták, felidézhették élményeiket. Ez az öt nap rengeteg élményt és ismeretet nyújtott a fiatalok (és a felnőttek) számára. Az egyébként is összetartó közösségük még erősebbé vált, láthatóan élvezték a programokat és az együtt töltött időt.

Az utolsó napon elbúcsúzva kedves vendéglátóinktól elindultunk haza, több pihenőt beiktatva, bonyodalommentesen érkeztünk meg Szolnokra.

A szállással és az ellátással maradéktalanul elégedettek voltunk, kulturált, tiszta, igényes környezetet, valamint bőséges és ízletes – helyi jellegzetességeket megismertető – étkezéseket biztosítottak számunkra. Ami talán még ennél is fontosabb, hogy házigazdáink – Emőke és Laci – nagyon nagy szeretettel, minden kívánságunkat teljesítve láttak vendégül mindannyiunkat ott létünk alatt, melyet a gyerekek is megjegyeztek.

A fiatalok sokféle ismeretet és tapasztatot szereztek a külföldi út során, melyek számos tantárgyhoz kapcsolódtak, többek között hazánk múltbéli és jelenkori történelméhez, földrajzhoz, természetismerethez és az életvitelhez is. Lehetőségük nyílt saját maguk közvetlenül megfigyelni és saját élményeket, tapasztalatokat szerezni az iskolában tanultakról. Emellett az utazás lehetőséget adott, sőt megkívánta, hogy gyakorolják az önállóságot, a saját magukért és egymásért való felelősségvállalást, az egymásra való odafigyelést és alkalmazkodást. Az utazás és a kint tartózkodás napjaira hozott szabályokat és kereteket minden fiatal betartotta, így gördülékeny és eseménydús napokban volt részünk.

Külön figyelmet fordítottunk a szülőkkel való napi kapcsolattartásra, és az ebből a célból létrehozott facebook csoportba minden nap feltöltött fényképekkel és rövid kis híradásokkal naprakészen tudtuk a szülőket tájékoztatni élményeinkről.

A kirándulásról készült prezentáció megtekintéséhez, kattintson erre a szövegre.

2021. oktember

Egyházak tájékoztatói

Iskolai eszközkölcsönző

Könyvtárunk honlapja

Liget Úti EGYMI bemutatkozó filmje (videó)

Segítő szolgálatok a szolnoki iskolákban! (videó)