Alternatív és augmentatív kommunikáció

Iskolánkba sok olyan gyermek, fiatal tanul, akik nem, vagy csak igen korlátozottan képesek hangzó nyelven kommunikálni. A beszédük hiánya miatt hosszú ideig teljesen ki voltak zárva a fejlesztésből és a képzésből. Számukra kínál megoldást az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK).

Az augmentatív kommunikáció lényege, hogy hiányzó beszéde helyett a sérült személy nonverbális úton fejezi ki magát. Ehhez felhasználja mindazt a lehetőséget, amelyet a hangjelzések, gesztusok, manuális rendszerek, jelnyelv stb., és/vagy a betűket, rajzokat, jelképeket, fotókat, tárgyakat stb. tartalmazó kommunikációs táblák, valamint az egyénre szabott hangadó gépek biztosítanak.

Az alternatív kommunikáció a hangzó nyelv és/vagy az írás helyettesítését szolgálja, ha valaki egyáltalán nem tud másképp kommunikálni.

AAK-módszerek lényege, hogy a meglévő, bármilyen csekély kommunikációs eszköztárat egészítjük ki egyénre szabott üzenethordozókkal, amelyeket a használó szintén egyénre szabott módon juttathat el a vele kommunikáló partnerekhez. A lényeg az, hogy az adott személy számára lehetővé tegye az üzenetközvetítést, a környezet számára pedig a közlések megértését és elfogadását.

Az AAK az a módszer, amellyel a kommunikációkárosodás intellektuális, pszichés és szociális következményei enyhíthetőkké válnak.

Alkalmazásakor nagy értékű technikai eszközök (speciális számítógépek, kommunikátorok, elektronikus fejlesztő eszközök, egyénileg adaptált gyógyászati segédeszközök) is szükségesek lehetnek.

Az augmentatív és alternatív kommunikáció hatékony használata megteremti a társadalmi integráció, az önkifejezés, az intellektuális, érzelmi és szociális fejlődés lehetőségeit.

2017. június
ke sz cs sz va
22---1234
23567891011
2412131415161718
2519202122232425
262627282930--

Hasznos linkek

55 év - 55 program

Iskolai eszközkölcsönző

Könyvtárunk honlapja

Liget Úti Iskola bemutatkozó filmje (videó)

Segítő szolgálatok a szolnoki iskolákban! (videó)


&

© OGP-WebStúdió