Alapozó terápia

Az alapozóterápia komplex mozgásfejlesztésen alapuló (u.n. motoszenzoros típusú) idegrendszer fejlesztő terápia, mely során a gyermekeknél újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, mintegy még egyszer beindítjuk az idegrendszer érési folyamatát.

A terápiás mozgásfejlesztés menete: az elemi mozgásmintákat (nagymozgásokat), a rugalmassággal és az egyensúllyal együtt fejlesztjük. Ha ez a hármas egység megalapozta a legalapvetőbb mozgáskészséget, továbblépünk a mozgáskoordináció megalapozása felé, majd a mozgáskoordináció tökéletesítése, a kéz és a láb mozgásainak szétválasztása felé. Ezt a finommotorika mindkét kézre való fejlesztésével zárjuk. Innen lépünk tovább a dominancia megválasztása és erősítése felé. A terápia során igen magas fokú mozgásügyességig juttatjuk el a gyerekeket. Ehhez társulnak az agykéreg más részeit fejlesztő feladatsorok.

Ezzel a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral hatunk az emberi agyban a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgásfejlesztést kiegészítjük fejlesztő pedagógiai módszerekkel ( idő, tér, testséma, emlékezet, hallás- és beszédészlelés, ritmus-fejlesztésekkel, stb.)

A terápia alkalmazása

A terápia eredetileg az anyanyelvi készséghiány kezelésére irányult .De a terápia továbbfejlesztése, kibővítése végül is egy több területen használható, idegrendszeri érést megalapozó terápia lett.

Az Alapozó Terápia hatásos 5-16 éves kor között.

A terápiás mozgásfejlesztés szükséges mennyisége heti 3x2 óra= 6 óra 1,5-2 éven keresztül, a gyermek problémájától függően. Amennyiben kevesebb órában történik, már nem terápia, hanem fejlesztés és bizonyos elemi mozgásmintákat nem lehet végeztetni.

Az alapozóterápia fejlődéstani szemléletéből következik, hogy terápiás regresszióval dolgozik: a gyereket fejlődésében nézi a meglévő tünet hátterében megrekedt fejlődést feltételez és megpróbálja a megrekedt fejlődést az eredeti élettani úton továbbsegíteni. Ezt visszakanyarodással= terápiás regresszióval idézi elő, visszaviszi a gyereket az alá a szint alá, ahol elakadt. A gyermek kisbabakori érzelmi állapotba kerül, melyre a szülőt előre fel kell készíteni, hogy ezt jól tudja kezelni, ne féljen tőle. Nincs e nélkül gyógyulás!

Alapozó terápia a mi iskolánkban

 Iskolánkban három pedagógus végezte el az alapozó terápiás tanfolyamot:

  • Domokos Annamária
  • Nagyfejeő Mihályné Gyöngy Judit
  • Szabó Ildikó

A 2004./2005. tanév óta folyamatosan végzünk alapozó terápiás fejlesztést: kiscsoportos formában az alsó tagozatos, tanulásban akadályozott tanulókkal, heti 2x45 vagy heti 3x45 percben.

Jelenleg is két csoport működik. Az egyik csoport fejlesztését Szabó Ildikó végzi, heti 2x45 percben. Ők az elmúlt tanévben kezdték meg a terápiát. A 6 fős csoportba 2-3. osztályos gyerekek járnak. A másik csoport fejlesztését Nagyfejeő Mihályné Gyöngy Judit harmadik éve vezeti, heti 3x45percben. Ez a csoport is 6 fős, 3-4. osztályos tanulókból áll.

Domokos Annamária abban az esetben kapcsolódik be ebbe a munkába, ha van olyan gyermek, aki a kiscsoportos fejlesztésben nem tud részt venni, mozgásfejlettségének jelentős elmaradása miatt. Jelenleg egy 1. osztályos tanulóval végez egyéni terápiát.

Mivel az időkeret, a terápiás mozgásmennyiséget nem teszi lehetővé, bizonyos elemi mozgásmintákat (babamozgásokat) nem végzünk. Az elemi mozgásminták közül a járógyakorlatokat végezzük el nagy számban. A járógyakorlatokat mindenféle irányban (előre, hátra, oldalra, cikk-cakkban) és tempóban (normál, gyors, lassú) begyakoroltatjuk, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy a jó mozgások is szétesnek, ha megváltozik az irány vagy a tempó. Így tudunk jól bejáratódott kapcsolatokat kiépíteni az idegsejtek között. Emellett rugalmassági, egyensúlyi és mozgáskoordinációs gyakorlatokat végzünk. Amikor már nagyon jól megy egy gyakorlat kivitelezése, változtatásokat teszünk bele, ezzel megtörjük a sztereotípiát és jelentős fejlődést idézünk elő a homloklebenyben. A gyakorlatok közben fejlesztjük a figyelmet, memóriát, szerialitást, ritmust, gondolkodást.  Hat hónap után már néhány gyermeknél jelentkeznek a regressziós tünetek. A tapasztalataink azt mutatják, hogy már ennyi óra hatására is beindul a mozgás- és vele párhuzamosan a beszédfejlődés, amely tanuláshoz szükséges képességeket is fejleszti, tanulóink tanulási eredményeik javulnak.

2017. december
ke sz cs sz va
48----123
4945678910
5011121314151617
5118192021222324
5225262728293031

Hasznos linkek

55 éves jubileumi gála (video)

Iskolai eszközkölcsönző

Könyvtárunk honlapja

Liget Úti Iskola bemutatkozó filmje (videó)

Segítő szolgálatok a szolnoki iskolákban! (videó)


&

© OGP-WebStúdió